Ruta 1. Sender del Parc dels Cirerers

Distància: 5 Km - Temps: 1h30’ - Recorregut: Circular - Desnivell: 120 m - Dificultat: Baixa - Apte: Per a fer a peu i amb BTT - Llocs d’interès: Nucli antic Santa Coloma de Cervelló, parcs urbans i masies

Descobrint les masies i el món agrari

L’itinerari passa per àmbits rurals que ens recorden la importància que té el món agrari i les masies al municipi, i per zones urbanes que ens permetran conèixer el casc antic i la Colònia Güell. Es tracta d’una ruta circular que enllaça el Parc dels Cirerers amb el paratge del mas Torre Forés, antigament Can Salgado. Senyalitzat amb indicacions verticals sota la capçalera “Ruta del Parc dels Cirerers” i amb pintura groga. El recorregut té dues variants, una per sota el senyal de Cal Formiguerarire, i l’altra pel paratge de Can Codina, que us portarà directament a Can Julià de la Muntanya.

Punts d’interès

Cal remarcar com a punts d’interès el nucli antic de Santa Coloma i el de la Colònia Güell que, pel seu valor arquitectònic, té un itinerari propi; els parcs de la riera de Can Via, de la Font del Murri, dels Cirerers i el metropolità de Can Lluc; les masies de Can Roc, Can Via, Torre Forés i Can Julià de la Muntanya, amb els seus territoris agraris.

Flora

Les espècies vegetals més característiques d’aquests paratges són el pi blanc, l’alzina i el roure. Sota aquests arbres hi creixen el marfull, l’aladern, l’aladern fals, el llentiscle, l’arboç, el galzeran, el bruc i l’esparreguera, entre altres espècies. També hi trobarem cirerers, garrofers i oliveres.

Fauna

Pel que fa a la fauna, si teniu temps i paciència, podreu observar l’esquirol comú, el toixó, la guineu, la geneta, el conill, el porc senglar i l’eriçó; diverses aus, com la mallerenga cuallarga, el mussol comú, el tudó, la tórtora, el gaig comú, la merla, el pit-roig, el xoriguer, el gamarús i l’òliba, i també alguns rèptils com la sargantana, el llangardaix i algunes serps, a més de diverses espècies de papallones.

Itinerari

Pot tenir el seu inici en qualsevol dels punts del seu recorregut, ja que és circular, però es recomana l’inici a la plaça de les Vinyes (1), entre el Pavelló Poliesportiu i l’Ajuntament, a 600 metres de l’estació de “Santa Coloma de Cervelló”, línies d’FGC S33, S4, S8 i R6. Hi trobarem un plafó-mapa amb els diferents itineraris pel municipi.

Seguirem en direcció oest per l’avinguda Països Catalans, girem a l’esquerra pel carrer Pau Casals i la plaça Constitució, on trobem la masia de Can Roc (2).

Passada la plaça Constitució seguim sempre el carrer Església, passant per sota el pont que uneix l’església de Santa Coloma, d’origen romànic, i la seva rectoria, del segle XVII. Seguim ara pel camí de Can Via pujant suaument fins a l’Institut Montpedrós; des d’aquest punt podem girar a la dreta uns 50 metres per gaudir de l’ombrívol parc de la Riera de Can Via (3) i tornar de nou a l’Institut per prosseguir el recorregut per l’avinguda Comte Ramon Berenguer fins a arribar a la Font del Murri (4), a uns 400 metres. Girem a l’esquerra en direcció est i a uns pocs metres trobem la primera variant, sota Cal Formigueraire (5), que fent una petita volta, ens porta altra vegada al camí principal.

Parròquia de Santa Coloma de Cervelló
Parròquia de Santa Coloma de Cervelló.

Aquest camí principal ens durà al coll del Mas Torre Forés (6), antigament Can Salgado, del que la llegenda parla que s’hi cantà per primera vegada a Catalunya el Cant dels Segadors. Prendrem el camí de l’esquerra, una pista de terra que baixa suaument en sentit a la Colònia Güell, coincidint amb l’Anell verd de Sant Boi de Llobregat, i entre camps d’oliveres, cirerers i altres fruiters.

Mas Torre Forés, antigament Can Salgado
Mas Torre Forés, antigament Can Salgado.

A uns 300 metres trobem a l’esquerra la segona variant del recorregut (7) que ens porta, entre camps d’arbres fruiters i sembrats inclosos en el Parc Agrari del Baix Llobregat, directament a Can Julià reduint la longitud total del recorregut.

Si seguim pel sender principal, baixarem pausadament fins a Can Ros del Llor on trobem el vial que comunica Santa Coloma de Cervelló i Sant Boi de Llobregat. Voregem aquest vial per la seva esquerra segons el sentit de la marxa, direcció a la Colònia Güell. Caminats uns 200 metres des del senyal del paratge de Can Ros girem a l’esquerra per l’avinguda Lluís Companys (o via cornisa) on trobarem a la nostra dreta un camí que ens porta opcionalment a la Colònia Güell. Per conèixer el conjunt de la Colònia Güell es recomana l’Itinerari 03 “La Colònia Güell, un passeig pel Modernisme” i la visita al Centre d’Interpretació de la Colònia Güell, al carrer Claudi Güell, 6.

El sender principal ens durà per l’avinguda Lluís Companys al paratge de Can Julià (8), on hi convergeix la segona variant. Prosseguim per la mateixa avinguda en direcció al nucli antic de Santa Coloma, passem per davant de la deixalleria i més endavant del cementiri per l’avinguda de la Pau resseguint el Parc dels Cirerers i el Parc Metropolità de Can Lluc (9) que ens durà de nou al punt d’inici, a la plaça de les Vinyes, davant del Pavelló Poliesportiu municipal.

A TENIR EN COMPTE

Indicacions que cal respectar:

• Circular pels camins indicats.
  • Llençar la brossa a les papereres.
  • Evitar que els gossos generin molèsties.
  • Evitar fer soroll excessiu, per poder gaudir dels sons de la natura.
  • Prendre les mesures necessàries per evitar incendis.
  • No malmetre la vegetació ni molestar la fauna.