Els nostres drets com a persones consunidores

Dilluns, 10 de gener de 2022 a les 09:00

Quan adquirim un producte o servei que no s’ajusta a allò que ens havien ofert tenim dret a reclamar que ens el substitueixin per un altre o bé que ens ho compensin. Tanmateix, sovint acabem desistint per-què no sabem com fer-ho. T'ho expliquem!

És molt important que recordem que, per a poder exercir aquests drets, hem de demanar sempre i conservar els tiquets de compra o el document de contracte d’un servei (pot ser el pressupost del pro-veïdor acceptat).

Primera reclamació

La primera reclamació l’hem de fer directament al comerç proveïdor, i sempre hem de tenir una cons-tància que demostri que l’hem feta: tots els establi-ments han de tenir a disposició de la clientela fulls de reclamació oficials, en els quals trobarem tres còpies (segellades o signades): una per a l’establi-ment i dues per al client.

Les reclamacions per correu s’han de realitzar per correu certificat, amb acusament de recepció, i en el cas del correu electrònic només tenen validesa si hi ha constància de la recepció mitjançant resposta. En les reclamacions telefòniques és molt important que se’ns proporcioni un número d’incidència o reclamació o bé, si la conversa ha estat enregistrada, una còpia de l’enregistrament de veu.

Si no rebem resposta

Si en el termini d’un mes des que presentem la reclamació no hi hem rebut resposta, o aquesta  no és satisfactòria, hem de recórrer a l’oficina de consum pertinent. A Santa Coloma es treballa a través de l’Oficina Provincial d’Informació al/la Consumi-dor/a (OPIC): això suposa que la reclamació s’ha de presentar a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament, que la traslladarà als tècnics de la Di-putació de Barcelona. 

Per presentar una reclamació a l’OAC cal sol·lici-tar-hi cita prèvia (trucant al 936 450 700 o enviant un correu a scc.recepcio@santacolomadecervello. cat) i aportar-hi la documentació  necessària: tiquet de compra, contracte, pressupost, resposta a la reclamació presentada o document que doni constància que s’ha presentat, etc.

Altres casos

Algunes reclamacions no poden tramitar-se a través d’aquesta via: en concret, els contractes entre particulars (compra-venda o lloguer d’habitatges, vehicles, etc.) han de reclamar-se directament als jutjats, i les reclamacions contra entitats bancàries o asseguradores tenen una via de tramitació especí-fica. Si necessiteu informació sobre això podeu con-sultar-ho també a l’Ajuntament. 

Darrera actualització: 14.01.2022 | 17:31