Ruta 2. Sender de la Font de l'Artiga i la Roca Dreta

Distància: 5 Km - Temps: 2 h - Recorregut: Semicircular - Desnivell: 290 m - Dificultat: Mitjana - Apte: Per a fer a peu, però no amb BTT. El tram de la Roca Dreta té un pendent pronunciat - Llocs d’interès: Espais forestals, geologia, restes de fortificacions, vistes panoràmiques

Descobrint el Montpedrós

Aquest itinerari us portarà a fer un recorregut per la part més boscosa del terme municipal de Santa Coloma de Cervelló i al seu cim més elevat, la muntanya de Sant Antoni o Montpedrós (350 m.) amb unes imponents vistes sobre la vall baixa del Llobregat i el massís Garraf-Ordal.

És una ruta semicircular que enllaça el nucli antic amb el vessant oriental del Montpedrós. Tot l’itinerari està senyalitzat amb indicacions verticals sota la capçalera “Sender de la Font de l’Artiga i la Roca Dreta”.

Punts d’interès

Cal remarcar com a punts d’interès la masia de Can Roc, el paratge de la Font de l’Artiga, la Roca Dreta, el cim del Montpedrós, amb restes del castell nou de Cervelló i l’ermita de Sant Antoni, el petròglif del Montpedrós i unes magnífiques vistes sobre la vall baixa del Llobregat i el massís del Garraf-Ordal.

Flora

Les espècies vegetals més característiques d’aquests paratges són el pi blanc, l’alzina i el roure. Sota aquests hi creixen el marfull, l’aladern, l’aladern fals, el llentiscle, l’arboç, el galzeran, el bruc i l’esparreguera, entre altres espècies.

Fauna

Pel que fa a la fauna, si teniu temps i paciència podreu observar l’esquirol comú, el toixó, la guineu, la geneta, el conill, el porc senglar i l’eriçó, diverses aus com la mallerenga cuallarga, el mussol comú, el tudó, la tórtora, el gaig comú, la merla, el pit-roig, el xoriguer, el gamarús i l’òliba, i també alguns rèptils com la sargantana, el llangardaix i algunes serps, a més de diverses espècies de papallones.

Itinerari

S’inicia a la plaça de les Vinyes (1), entre el Pavelló poliesportiu i l’Ajuntament, a 600 metres de l’estació de “Santa Coloma de Cervelló”. Hi trobarem un plafó amb un mapa amb diferents itineraris pel municipi. Hem de seguir les indicacions amb el nom de “Sender de la Font de l’Artiga i la Roca Dreta”.

Des de la plaça de les Vinyes seguirem per l’avinguda Països Catalans, a l’esquerra pel carrer Pau Casals i la plaça Constitució, amb la masia de Can Roc (2).

Passada la plaça Constitució, trobem un pal indicador, seguim la direcció al Montpedrós (Sant Antoni) pujant a la dreta pel carrer Sant Antoni, que al capdamunt té un tram d’escales que convergeixen al carrer Àngel Guimerà. Girem a la dreta fins a la plaça Catalunya i seguim pujant uns pocs metres pel carrer Montpedrós. De seguida trobem l’inici d’una pista forestal (3) a la nostra esquerra, amb un pal indicador. No deixem mai aquests senyals que ens indiquen el sender que estem recorrent. A uns 250 metres trobem un altre senyal que ens indica el sentit del sender.

A uns 400 metres del darrer punt trobem la desviació cap a la Font de l’Artiga (4), que es troba a uns 100 metres. Ens hi acostem per gaudir d’aquest paratge ombrívol i fresc sota l’empara d’uns magnífics roures. Tornem enrere per retrobar el sender i seguir cap a la Roca Dreta.

El sender convergeix en una ampla pista forestal (5), és el sender de gran recorregut GR-92. Girem a l’esquerra uns 60 metres, seguint l’indicador a la Roca Dreta, i abandonem la pista ampla per enfilar-nos amb l’ajut d’uns graons de ferro per un costerut corriol que ens portarà uns metres més amunt a la curiosa Roca Dreta (6), que disposa d’un equipament ferrat per enfilar-s’hi. Atenció! Aquells que vulguin fer aquesta activitat cal que segueixin escrupolosament totes les indicacions de seguretat i d’ús d’equipament que hi ha senyalitzades. Es desaconsella totalment l’ús de la via ferrada sense experiència prèvia. Els únics responsables dels incidents que pugui ocasionar aquesta pràctica són els mateixos usuaris.

Uns metres amunt del corriol, deixant de banda la Roca Dreta, convergirem amb un altre corriol més ample i menys costerut que ens portarà al Pla de la Bassota (7), al costat d’un dipòsit d’aigües.

Una alternativa més assequible per seguir el recorregut sense passar per la costeruda Roca Dreta consisteix a seguir per la pista forestal (GR-92) uns 200 metres, fins a trobar un nou pal amb plaques indicant el camí vell de Sant Antoni (Montpedrós). Agafem aquest nou sender fins a trobar-nos amb la següent indicació al Pla de la Bassota (7).

L’indret del Pla de la Bassota és una petita cruïlla de senders. Uns indicadors ens faciliten dues alternatives per arribar al Montpedrós (Sant Antoni); una de més aèria passant per la Guardiola (8) i l’altra, molt fàcil, pel tradicional camí vell de Sant Antoni.

Al Montpedrós (9), màxima cota del municipi amb 350 m. d’altitud, s’hi erigeix l’ermita de Sant Antoni, on se celebra un aplec anual cada tercer diumenge d’abril. Aquest punt és una atalaia on poder gaudir d’immenses vistes de la vall baixa del Llobregat i del seu delta, del pla de Barcelona i de les serres del Garraf i l’Ordal. Tot el cim del Montpedrós va ser un espai fortificat (Castell nou de Cervelló) que ja en el segle X servia d’espai de vigilància i defensa davant les incursions sarraïnes i les escaramusses entre propietaris feudals.

Al costat de l’ermita, un altre pal ens indica la continuació de l’itinerari baixant per un corriol que ens acosta a pocs metres a l’anomenat petròglif del Montpedrós (10), una pedra amb interessants gravats a dues cares, presumiblement d’època megalítica.

Uns 300 metres enllà ens trobem amb les restes d’una torre medieval de vigilància, la Torrassa o Torratxa (11) que formà part de les estructures defensives del Castell nou de Cervelló.

Pocs metres endavant girem a la dreta, en direcció est, baixant per un corriol ombrívol amb una interessant mostra de dens bosc mediterrani d’alzines amb marfull. Seguint les indicacions, anem a parar de nou al GR-92 (12). Des d’allà, girant a la nostra dreta en sentit a Santa Coloma de Cervelló, tornarem a trobar-nos uns 500 metres enllà amb el pal informatiu del GR-92 (5) que hem trobat en l’ascens al Montpedrós. Ja podrem refer el mateix corriol inicial que ens portarà al centre urbà de Santa Coloma de Cervelló on hem iniciat el recorregut.

A TENIR EN COMPTE

Indicacions que cal respectar:

• Circular pels camins indicats.
  • Llençar la brossa a les papereres.
  • Evitar que els gossos generin molèsties.
  • Evitar fer soroll excessiu, per poder gaudir dels sons de la natura.
  • Prendre les mesures necessàries per evitar incendis.
  • No malmetre la vegetació ni molestar la fauna.