Ruta 2. Sender de la Font de l'Artiga i la Roca Dreta

Recorregut: Semicircular.
Desnivell: 290 m.
Dificultat: Mitjana.
Apte: Per a fer a peu, però no amb BTT. El tram de la Roca Dreta té un pendent pronunciat.
Llocs d'interès: Espais forestals, geologia, restes de fortificacions, vistes panoràmiques.

Aquest itinerari us portarà a fer un recorregut per la part més boscosa del terme municipal de Santa Coloma de Cervelló i al seu cim més elevat, la muntanya de Sant Antoni o Montpedrós (350 m.) amb unes imponents vistes sobre la vall baixa del Llobregat i el massís Garraf-Ordal.

És una ruta semicircular que enllaça el nucli antic amb la vessant oriental del Montpedrós. Tot l'itinerari està senyalitzat amb indicacions verticals sota la capçalera "Sender de la Font de l'Artiga i la Roca Dreta".

FLORA

Les espècies vegetals més característiques d'aquests paratges són el pi blanc, l'alzina i el roure. Sota aquests hi creixen el marfull, l'aladern, l'aladern fals, el llentiscle, l'arboç, el galzeran, el bruc, l'esparreguera, entre altres espècies.

FAUNA

Pel que fa a la fauna, si teniu temps i paciència podreu observar l'esquirol comú, el toixó, la guineu, la geneta, el conill, el porc senglar i l'eriçó, diverses aus com la mallerenga cuallarga, el mussol comú, el tudó, la tórtora, el gaig comú, la merla, el pit-roig, el xoriguer, el gamarús i l'òliba, i també alguns rèptils com la sargantana, el llangardaix i algunes serps, a més de diverses espècies de papallones (lepidòpters).

PUNTS D'INTERÈS

Cal remarcar com a punts d'interès la masia de Can Roc, futur museu de la vida agrària i espai cultural, el paratge de la Font de l'Artiga, la Roca Dreta, el cim del Montpedrós, amb restes del castell nou de Cervelló i l'ermita de Sant Antoni, el petròglif del Montpedrós i unes magnífiques vistes sobre la vall baixa del Llobregat i el massís del Garraf-Ordal.

L'ITINERARI

(entre parèntesis punts d'interès del track digital que us podeu descarregar)
S'inicia a la plaça de les Vinyes (1), entre el Pavelló poliesportiu i l'Ajuntament, a 600 metres de l'estació de "Santa Coloma de Cervelló", línies d'FGC S33, S4, S8 i R6. Hi trobarem un plafó amb un mapa amb diferents itineraris pel municipi. Hem de seguir les indicacions amb el nom de "Sender de la Font de l'Artiga i la Roca Dreta".

Des de la plaça de les Vinyes seguirem per l'avinguda Països Catalans, a l'esquerra pel carrer Pau Casals i la plaça Constitució, on trobem la masia de Can Roc (2).

Passada la plaça Constitució, pugem a la dreta pel carrer Sant Antoni i el continuem quan es converteix en passatge de vianants amb un tram d'escales finals que convergeixen al carrer Àngel Guimerà. Girem a la dreta fins a la plaça Catalunya i seguim pujant uns pocs metres pel carrer Montpedrós. De seguida trobem l'inici d'una pista forestal a la nostra esquerra (3), amb un pal i senyal indicador. No deixem mai aquests senyals que ens indiquen el sender que estem recorrent.

A uns 250 metres de l'inici de la pista forestal trobem un altre senyal que ens indica el sentit del sender. El camí que s'enfila amunt passada una cadena ens portaria al Montpedrós pel camí vell, però no el seguirem.

Caminats uns 400 metres del darrer punt trobem la desviació cap a la Font de l'Artiga (4), que es troba a uns 100 metres. Ens hi acostem per gaudir d'aquest paratge ombrívol i fresc on antigament s'hi anava a fer berenades i a beure de l'aigua fresca que hi rajava, sota l'empara d'uns magnífics roures. Tornem enrere per retrobar el sender i seguir cap a la Roca Dreta.

Uns 400 metres amunt el sender convergeix en una ampla pista forestal (5), és el sender de gran recorregut GR-92 que transcorre el país des de la frontera amb França fins a Ulldecona, i continua fins a Algesires, tot resseguint el litoral mediterrani.

Girem a l'esquerra uns 60 metres, seguint l'indicador a la Roca Dreta, i abandonem la pista ampla per enfilar-nos amb l'ajut d'uns graons de ferro per un costerut corriol que ens portarà uns metres més amunt a la curiosa Roca Dreta (6), una roca d'esquist altiva i mig amagada entre el bosc, que disposa de grapes de ferro i cable de vida per practicar una petita via ferrada. Atenció!: aquells que vulguin fer aquesta activitat cal que segueixin escrupolosament totes les indicacions de seguretat i d'ús d'equipament que hi ha senyalitzades. Es desaconsella totalment l'ús de la via ferrada sense experiència prèvia. Els únics responsables dels incidents que pugui ocasionar aquesta pràctica són els mateixos usuaris.

Si seguim uns metres amunt pel corriol, un cop hem deixat de banda la Roca Dreta, convergirem amb un altre corriol més ample i menys costerut que ens portarà cap a la dreta al Pla de la Bassota (7), al costat d'un dipòsit d'aigües. Aquest indret és una petita cruïlla de senders. El nostre recorregut queda indicat per una nova senyal que ens porta cap al Montpedrós passant per la Guardiola, que és el camí que seguirem. També tenim l'opció de prendre una via alternativa i més ampla cap al Montpedrós pel tradicional camí vell. En aquest cas darrer cas, no passaríem per la Guardiola.

La Guardiola (8), a 150 metres de la Bassota, és una roca que pren el seu nom per la característica forma foradada i que alhora esdevé un magnífic mirador sobre el municipi. Si continuem pujant pel corriol aviat arribarem al cim del Montpedrós, a 350 metres d'altitud, muntanya emblemàtica de Santa Coloma de Cervelló.

El Montpedrós (9), també anomenat Sant Antoni per l'ermita que s'hi erigeix i on se celebra un aplec anual cada tercer diumenge d'abril, representa la màxima altitud del municipi i és una atalaia on poder gaudir d'immenses vistes de la vall baixa del Llobregat, del seu delta i el pla de Barcelona, a llevant, de les serres del sistema Garraf-Ordal a ponent, i pel nord de Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el pre-Pirineu. Tot el cim del Montpedrós va ser un espai fortificat (Castell nou de Cervelló) que ja en el segle X servia d'espai de vigilància i defensa davant les incursions sarraïnes i les escaramusses entre propietaris feudals.

Continuem direcció nord, tot mirant cap a Montserrat, passada l'ermita baixarem per un corriol que ens acostarà a pocs metres a l'anomenat petròglif del Montpedrós (10) una pedra amb interessants gravats a dues cares presumiblement d'època megalítica. A hores d'ara, però, no se n'ha pogut determinar la seva datació exacte.

Uns 300 metres enllà del petròglif ens trobarem amb les restes d'una torre medieval de vigilància, la Torrassa o Torratxa (11) que formà part de les estructures defensives del Castell nou de Cervelló.

Pocs metres endavant girarem a la dreta, en direcció est, per caminar muntanya avall per un corriol ombrívol amb una interessant mostra de dens bosc mediterrani d'alzines amb marfull. Seguint les indicacions anirem a parar de nou al GR-92 (12), una pista ampla que ens durà en sentit sud-est al punt de tancament del tram circular del sender. Una vegada situats al cartell informatiu del GR-92 (5) que hem trobat en l'ascens al Montpedrós ja podrem refer el mateix corriol inicial que ens portarà al centre urbà de Santa Coloma de Cervelló on hem iniciat el recorregut.

Recomanacions

Per poder gaudir d'aquest passeig i evitar malmetre l'espai natural, cal respectar les indicacions següents:

• Circular pels camins indicats.
  • Llençar la brossa a les papereres.
  • Evitar que les gossos generin molèsties.
  • Evitar fer soroll excessiu, per poder gaudir dels sons de la natura.
  • Prendre les mesures necessàries per evitar incendis.
  • No malmetre la vegetació ni molestar la fauna.