Salut i Consum
CARTA DE SERVEIS
Descripció
L'objectiu del Departament de Salut és vetllar per la salut, el benestar i la qualitat de vida de les persones que viuen al nostre municipi. Per aconseguir-ho, el Departament desenvolupa les línies de treball següents:
- Elaboració d’un Pla Local de Salut 2023-2026 mitjançant un procés participatiu, que es va iniciar mitjançant una diagnosi de salut duta a terme l’any 2021.
- Protecció de la salut per mitjà de programes específics de control de plagues, prevenció i control de la legionel·losi, control de la seguretat i higiene alimentària i de l'aigua, i control del risc de la salut.
- Gestió del cementiri municipal i dels serveis funeraris.
- Promoció de la salut física, mental i emocional de les persones a les diferents etapes de la seva vida mitjançant la sensibilització, el foment d'hàbits saludables, l'educació per la salut i la col·laboració amb els altres agents del territori implicats.
- Reforma i manteniment del Consultori Mèdic de la Colònia Güell.
Si voleu més informació, consulteu el següent enllaç.
Consum
L’objectiu de Consum és defensar els drets dels consumidors i usuaris mitjançant l’atenció de consultes, queixes, reclamacions i denúncies. Aquest servei es duu a terme en modalitat d’Oficina Provincial d’Informació al Consumidor (OPIC), en què és el Servei de Consum de la Diputació de Barcelona qui gestiona les consultes, queixes, reclamacions i denúncies que els ciutadans fan arribar a l’Oficina d’Atenció Ciutadana.
També té com a objectiu la informació i l’assessorament dels establiments comercials en relació a les seves obligacions envers els consumidors.
Si voleu consultar les novetats de l’Ajuntament:
Serveis
-
SALUT
Activitats per a la promoció de la salut:
- Formació en primers auxilis.
- Jornades, activitats i tallers diversos, per a persones empadronades i centres educatius i empreses (titulars i i treballadors) del municipi.
- Ús dels desfibril·ladors instal·lats als espais públics i edificis municipals.
- Cessió temporal de desfibril·ladors per a entitats del municipi que organitzin actes o esdeveniments.
Control sanitari d’activitats:
- Autorització i control de piscines d’ús públic, amb la taxa corresponent.
- Autorització sanitària de funcionament d’establiments de micropigmentació, tatuatge i pírcing, i control sanitari d’aquests establiments, amb taxa corresponent.
- Control sanitari de perruqueries i establiments d’estètica.
- Control sanitari d’instal·lacions de baix risc de legionel·losi.
- Atenció i gestió de denúncies relacionades amb salubritat en establiments i sobre riscos associats a les activitats de perruqueria, centres d’estètica i tatuatge.
Sanitat ambiental:
- Atenció i gestió d’incidències sobre plagues de persones i animals, insaluritat i altres riscos sanitaris dels espais públics.
- Atenció i gestió de denúncies sobre la presència de plagues de persones i animals i insalubritat en espais privats.
- Suport a la identificació de focus de cria de mosquits en espais privats a petició de les persones interessades.
- Micropigmentació i pírcing Informació sobre els nivells de pol·len a l'aire Informació sobre alertes de contaminació atmosfèrica.
- Informació sobre la qualitat de l’aigua de xarxa.
Seguretat alimentària:
- Establiments alimentaris del municipi i venda no sedentària amb seu al municipi:
- Inscripció en el registre municipal d’establiments minoristes d’alimentació
- Suport i assessorament sobre l’adequació de les instal·lacions i les mesures higienicosanitàries que cal aplicar
- Formació en manipulació d’aliments per als treballadors
Campanyes informatives sobre canvis normatius, alertes alimentàries, nous riscos…
- Entitats del municipi que de forma ocasional manipulen aliments:
- Formació en manipulador d’aliments.
- Elaboració de guies, campanyes informatives, atenció i orientació sobre mesures higienicosanitàries.
- Autorització de celebracions amb aliments als espais públics
- Ciutadania:
-
- Gestió de denúncies i incidències sobre riscos alimentaris en establiments o parades de venda no sedentària del municipi.
- Informació i promoció sobre seguretat i higiene alimentària.
Cementiri i serveis funeraris:
- Concessions sobre sepultures per a persones empadronades al municipi, amb el pagament de la taxa corresponent.
- Emissió de títols i duplicats de dret funerari sobre sepultures a persones titulars de concessions.
- Transmissió de la concessió per a persones familiars, hereves i beneficiàries de la sepultura, amb el pagament de la taxa corresponent.
- Lloguer de sepultures, per a persones empadronades, amb el pagament de la taxa corresponent Inhumacions, exhumacions i trasllats, amb el pagament de la taxa corresponent.
- Autoritzacions d’obres a les sepultures, amb el pagament de taxa corresponent en el cas de col·locació de làpides Informació i assessorament a persones demandants de sepultures.
- Expedició de certificats sobre titularitat de sepultures.
- Gestió d’incidències relacionades amb el cementiri municipal o els serveis funeraris.
-
CONSUM
Ciutadania del municipi
- Atenció de consultes, queixes, reclamacions i denúncies sobre compres i contractació de serveis.
- Servei en modalitat OPIC, en què la gestió es duu a terme pel Servei de Consum de la Diputació de Barcelona.
- Unitat mòbil d’informació al consumidor: servei prestat per la Diputació de Barcelona amb freqüència bimestral, aproximadament.
- Exposicions i altres activitats de sensibilització destinades a la ciutadania o a col·lectius diversos, per fomentar el consum responsable.
Comercialitzadors de productes i serveis per a consumidors finals amb seu en el municipi
- Informació i assessorament sobre les obligacions relacionades amb consum.
- Subministrament de cartells i fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia.
Destinataris
- Activitats de promoció de la salut: la ciutadania en general, entitats, centres educatius i col·lectius específics.
- Control sanitari d’activitats: persones titulars d’activitats o interessades en establir-ne alguna i persones clientes.
- Sanitat ambiental: ciutadania en general.
- Seguretat i higiene alimentària: titulars d’establiments minoristes d’alimentació, entitats i ciutadania en general.
- Cementiri: concessionàries o llogaters de drets funeraris sobre sepultures i ciutadania en general, segons el cas.
- Consum: consultes, queixes, reclamacions i denúncies per part dhttps://www.santacolomadecervello.cat/actualitat/noticies/aprovat-el-pla-local-de-salut-de-santa-coloma-de-cervello-2023-2026.htmle persones empadronades en el municipi; informació i assessorament per part d’empreses del municipi comercialitzadores de béns o serveis per a consumidors finals.
Canal d'accès al servei
- Presentació d’escrits presencialment a l'Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament o electrònicament mitjançant la presentació de sol·licitud genèrica o específica a través del Catàleg de Tràmits de l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló.
- El canal no podrà ser electrònic en el cas dels següents serveis:
- les activitats de promoció de la salut
- la informació sobre els nivells de pol·len a l’aire
- la identificació i l’adopció d’un animal de companyia
Taxes o preus públics associats
- Cementiri i serveis funeraris: Ordenança fiscal número 21 que regula la taxa del cementiri municipal.
- Ordenança fiscal número 27 general de preus públics municipals.
- Control sanitari: Ordenança fiscal número 17 per als serveis d’inspecció sanitària, autorització sanitària i protecció de la salubritat pública.
Enllaços a la normativa reguladora i a informació addicional
- Normativa general
- Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública
- Llei 33/2011, de 4 d’octubre, general de salut pública
- Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de Sanitat
- Pla Local de Salut
- Piscines d'ús públic
- Establiments de micropigmentació, tatuatge i pírcing
- Decret 90/2008, de 22 d'abril, pel qual es regulen les pràctiques de tatuatge, micropigmentació i pírcing, així com els requisits higienicosanitaris que han de complir els establiments on es realitzen aquestes pràctiques
- Reial decret 192/2023, de 21 de març, pel qual es regulen els productes sanitaris
- Resolució del Consell d’Europa sobre tatuatges i maquillatges permanents
- Informació sobre productes autoritzats
- Higiene alimentària
- Reglament 852/2004 del Parlament Europeu y del Consell, de 29 d’abril de 2004, relatiu a la higiene dels productes alimentaris
- Llei 3/2020, de l'11 de març, de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentaris
- Reial decret 1021/2022, de 13 de desembre, pel qual es regulen determinats requisits en matèria d’higiene de la producció i comercialització dels productes alimentaris en establiments de comerç al detall
- Reial decret 1086/2020, de 9 de desembre, pel qual es regulen i flexibilitzen determinades condicions d’aplicació de les disposicions de la Unió Europea en matèria d’higiene de la producció i comercialització dels productes alimentaris i es regulen activitats excloses del seu àmbit d’aplicació
- Llei 15/1983, de 14 de juliol, de la higiene i el control alimentaris
- Llei 17/2011, de 5 de juliol, de seguretat alimentària i nutrició
- Prevenció i control de la legionel·losi
- Contaminació atmosfèrica
Contacte i horaris de les oficines d'atenció presencial relacionades amb el servei
Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló, carrer de Pau Casals, 26-34.
Horari: de dilluns a divendres de 9h a 14h
Identificació contacte i horaris de l’òrgan responsable de la gestió:
Salut, consum i cementiri: tècnica, Anna Roca.
Telèfon de l’Oficina d’Atenció Ciutadana: 93 645 07 00
Adreça electrònica: scc.salut@santacolomadecervello.cat