Preguntes sobre les mesures per la contenció del COVID-19 a Santa Coloma de Cervelló

Divendres, 1 de maig de 2020 a les 08:30

DIIVENDRES  1/5/2020
Per tal de proporcionar de forma ordenada i actualitzada la informació sobre les mesures per contenir el COVID-19 que es prenen a Santa Coloma de Cervelló, hem obert aquest espai de preguntes freqüents FAQ que anirem actualitzant.


ATENCIÓ SANITÀRIA

1. El CAP de Santa Coloma de Cervelló i el Consultori de la Colònia Güell estan tancats. On em dirigeixo si ho necessito?

A partir de dimecres 25 de març el CAP Montclar de Sant Boi i el CAP El Serral de Sant Vicenç dels Horts seran els dos centres amb servei presencial per a la nostra població, substituint el CAP Molí Nou.

Aquesta concentració dels serveis d'atenció primària respon a la necessitat de garantir les condicions de seguretat en la prestació de l'assistència sanitària, la disponibilitat de professionals i la prioritat del suport a l'atenció a domicili i a residències.

Les persones diabètiques que necessiteu tires reactives de glucosa per al control de la diabetis us heu de dirigir al CAP Montclar de Sant Boi perquè us les donin.

Es recomana desplaçar-se al CAP només en cas estrictament necessari per no col·lapsar el servei. Recorda que pots utilitzar altres mitjans no presencials com l'E-consulta, La Meva Salut i per control de simptomes del coronavirus podeu descarregar-vos l'APP STOP COVID19 (enllaç)

CAP Montclar
Pi Margall, 115 (Sant Boi de Llobregat)
Telèfon: 93 652 91 16

CAP EL Serral
Carretera de Sant Boi, 59-61 (Sant Vicenç dels Horts)
Telèfon: 93 672 48 59
Telèfon: 93 672 47 96

Ell CAP Molí Nou no dóna servei presencial, però si atenció telefònica per a la confirmació de baixa o per tramitar una alta. Telèfon: 93 654 33 00.

2. Truqueu al CAP només quan sigui imprescindible. Si no aconseguiu contactar-hi, truqueu a l’OAC de l’Ajuntament al 93 645 07 00. Recollirem la vostra consulta i la traslladarem al CAP.

Quan truqueu a l’Ajuntament, heu de tenir a mà la vostra targeta sanitària i les dades del vostre historial o tractament. Des de l’Ajuntament farem arribar la vostra consulta al CAP i ells es posaran en contacte amb vosaltres.

Tingueu en compte que aquesta és una via excepcional i que l’Ajuntament no presta el servei d’informació, només traslladarà la vostra consulta al Centre d’Atenció Primària perquè ells us puguin donar resposta.

Horari d’atenció de l’OAC: de dilluns a dijous, de 9 h a 18 h. Divendres, de 9 h a 14.30 h.

3. La Meva Salut et permet fer gestions sense desplaçar-te al CAP.

Des de La Meva Salut pots:

  • Fer E-consulta: contactar directament amb el vostre metge de primària
  • Descarregar les vostres receptes.
  • Altres tràmits, com consultar història clínica, tramitar o renovar una baixa laboral, etc

Si encara no ets usuari/a de La Meva Salut, pots dona-te d’alta omplint el formulari que trobaràs a: https://lamevasalut.gencat.cat/web/cps/registra-t

També es pot rucar al 900 053 723, de dilluns a divendres de 8 h a 20 h, tot i que es recomanable fer-ho enlínia per no colapsar el telèfon.

Més informació: https://catsalut.gencat.cat/ca/serveis-sanitaris/la-meva-salut/

4. PLA DE MEDICACIÓ I RECEPTES

  • Si estàs prenent un tractament de llarga durada i t'ha caducat el Pla de medicació no vagis al CAP, vés a la farmàcia amb la targeta sanitària (TSI). Si el medicament ja estava al Pla de medicació, et donaran la medicació per a un mes de tractament.
  • Si el medicament és nou o de control especial, t'has de posar en contacte amb el teu metge o metgessa a través de l'e- Consulta i, si no és possible, per telèfon. El metge o metgessa valora la sol·licitud i emet el Pla de medicació perquè el puguis tenir disponible des de la targeta sanitària (TSI) o perquè te'l puguis descarregar des de La Meva Salut.

5. He de gestionar una baixa/alta. Com ho faig?

Si necessites tramitar o renovar una baixa laboral, no vagis al CAP, fes-ho per telèfon o a través de La Meva Salut. Les consultes relacionades amb recollir o tramitar una baixa es poden fer través del servei d’e-Consulta que ofereix La Meva Salut.

Si es tracta d’una renovació, i no requereixes de seguiment clínic, et poden fer arribar el comunicat de confirmació de baixa o alta a través de La Meva Salut.

Recorda que la situació general de confinament, la cura d’un familiar o una indicació de l’empresa no són criteris per tramitar una baixa laboral.

6. Si tenia hora per a control o tractament essencial al CAP de Santa Coloma o al Consultori de la Colònia Güell, on em dirigeixo?

El servei presencial a partir de dimecres 25 de març s'ofereixen a el CAP Montclar de Sant Boi i el CAP El Serral de Sant Vicenç dels Horts, substituint el CAP Molí Nou.

Si reps algun tipus de tractament, i no t'han trucat per indicar-te on has d'anar, posa't en contacte amb el CAP Montclar o el CAP El Serral.

Les persones diabètiques que necessiteu tires reactives de glucosa per al control de la diabetis us heu de dirigir al CAP Montclar de Sant Boi perquè us les donin. Si no us podeu desplaçar, podeu trucar a l'Ajuntament, al 93 645 07 00, i us les podem fer arribar  a casa.

7. L'atenció pediàtrica hospitalària urgent que fins ara es realitzava a l'Hospital de Sant Boi, es realitza a l'Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues

8. L'atenció obstètrica i parts que es realitzava a l'Hospital de Sant Boi, es realitza a l'Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues

9. Perquè està tancat el CAP de Santa Coloma i el Consultori mèdic de la Colònia Güell?

Per garantir una bona atenció i per la manca de personal sanitari degut a aïllaments preventius, el Servei Català de la Salut va tancar el passat 13 de març el CAP de Santa Coloma de Cervelló i l’ambulatori de la Colònia Güell.

El servei sanitari a les persones de Santa Coloma de Cervelló que no necessiten es fa des del 13 de març al CAP de Molí Nou.

7. CatSalut ha creat una nova aplicació per a mòbils APP per a fer el seguiment i vigilància dels teus símptomes de coronavirus: l'App STOP COVID19 CAT

Es tracta d'una App Oficial del Sistema de Salut de Catalunya, i està disponible per a iOS i Android. Tens més informació en aquest enllaç.


SERVEIS MUNICIPALS

1. L’Ajuntament i altres dependències municipals estan obertes?

Per raons de salut pública i de responsabilitat ciutadana, es limita la prestació dels serveis públics de l’Ajuntament a aquells que siguin estrictament necessaris per garantir el funcionament dels serveis públics bàsics o estratègics.

Es tanquen totes les dependències i equipaments municipals, garantint l’atenció en els serveis bàsics o estratègics a través de l’atenció telefònica:

Telèfon: 93 645 07 00 (OAC de l’Ajuntament)
Horari: De dilluns a dijous, de 9:00 h a 18:00 h. Divendres, de 9:00 h a 14:30 h.

També podeu utilitzar els canals telemàtics que us proporciona la Seu Electrònica: http://bit.ly/SeuElectronicaScc

Així mateix, se suspèn el registre d’entrada presencial i s’anul·len totes les cites prèvies de les oficines d’atenció ciutadana de Serveis Socials o visites domiciliàries no urgents, oferint en tots els casos l’atenció per via telefònica i el suport telemàtic.

Pel que fa als terminis administratius, es suspenen la finalització de terminis i s'interrompen els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present Reial decret o, si s'escau, les pròrrogues de la mateixa.

CEMENTIRI MUNICIPAL
Durant el periode de confinament, i com a mesura preventiva, el Cementiri Municipal romandrà tancat al públic.


ESTABLIMENTS

A Santa Coloma de Cervelló romanen oberts els següents establiments:

  • Alimentació
  • Farmàcies
  • Mercat setmanal de dimecres, només parades d’alimentació (Dimecres, de 8h a 14h. A la plaça Pi Tallat)
  • Mercat de Pagès de dissabte (Dissabtes, de 9h a 14h. Al Camet de la Colònia Güell)
  • Alimentació animals

Es prendran les mersures pertinents per evitar aglomeracions i evitar la propagació del coronavirus.

Recordem les recomanacions a l’hora de fer les compres:

  • Vés a comprar només quan sigui necessari.
  • Pren mesures de seguretat quan vagis a comprar.
  • Evita aglomeracions.

RESIDUS

1. El serveis de neteja i recollida de residus funciona?

El serveis de recollida de residus i de neteja de la via pública es mantenen amb normalitat.

2. La Deixalleria Municipal és oberta?

A partir de dimarts 5 de maig la Deixalleria Municipal tornarà a donar servei a particulars. Per poder utilitzar el servei, cal trucar al telèfon 93 645 04 12  i concertar cita prèvia. Caldrà accedir-hi amb mascareta i guants. El Punt de reutilització continua tancat.
Per demanar cita prèvia, heu de trucar al 93 645 04 12, de dimarts  a divendres, de 9 h a 13 h i de 16 h a 19h. Els dissabtes de 10 h a 13 h i de 16.30 h a 19 h. Els diumenges us atendran el telèfon de 10 h a 13 h.

3. I la deixalleria mòbil?

L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha decidit no prestar el servei fins a nou avís.
Demanem a la població que feu emmagatzematge dels residus que habitualment hi porteu fins que es torni a restablir el servei. 

4. El Servei de Recollida de Mobles i Andròmines i el Servei de recollida de restes de poda funcionen?

El Servei es manté en ambdós casos. Pel que fa al servei de recollida de restes de poda,  es poden recollir saques a la deixalleria.

5. El Servei Municipal de Recollida de Residus i l'Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Boi estan realitzant tasques de desinfecció d'espais públics:
Es netegen i desinfecten diàriament el terra i parets dels espais de més afluència de persones: policia local, supermercats i botigues d’alimentació, forns, farmàcies, Oficina de Correus, estancs, quioscos i botigues d’alimentació d’animals.També es desinfecten baranes i elements urbans, papereres, contenidors d'escombraries i parades d'autobús a tot el municipi.


MOBILITAT I DESPLAÇAMENTS

Consulteu les noves mesures per a les sortides al carrer aquí

Durant la vigència de l'Estat d'Alarma, la Policia Local, en coordinació amb el Cos de Mossos d'Esquadra, està realitzant controls de pas en diferents punts i accessos del municipi per vetllar pel compliment de les mesures de restricció de moviments.
Tota persona que contravingui les restriccions imposades serà objecte de denúncia pels agents de l'autoritat. Les multes poden anar dels 100 euros en els casos lleus fins als 600.000 euros o un any de presó en els casos més greus.

ZONES D'APARCAMENT ROTATORI
L'Ajuntament ha suprimit la regulació de les zones d'aparcament rotatori a Santa Coloma de Cervelló, fins a nou avís, davant la situació d'excepcionalitat que es viu actualment amb el decret de l'estat d'alarma i la regulació de la mobilitat a la via pública. Per tant, els cotxes estacionats en aquest espai no seran sancionats.

S’està treballant per garantir la parada als establiments farmacèutics.

El consistori informarà quan aquesta mesura quedi anul·lada.

ZONA APARCAMENT D'AUTOCARAVANES
L’espai d’aparcament d’autocaravanes de la Colònia Güell queda tancat i no poden accedir-hi més vehicles.
Les autocaravanes que ja hi eren, s’han de quedar confinades donada les restriccions de mobilitat pel coronavirus.

HORARIS ESPECIALS DEL TRANSPORT PÚBLIC DURANT EL PERÍODE DE CONFINAMENT

Durant el període de confinament, hem de limitar els nostres moviments i quedar-nos a casa.

Si has d’agafar el transport públic per una de les causes autoritzades de desplaçament, consulta primer els horaris especials dels serveis de transport interurbans de les empreses que operen al nostre municipi. Durant el període de confinament els horaris habituals han patit modificacions. Aquests són els enllaços on trobaràs la informació:


PERSONES EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT

  • Des dels serveis socials de l'Ajuntament s'està treballant per no deixar desatesa cap persona vulnerable mitjançant els diferents serveis que s'ofereixen com el Servei d'Atenció Domiciliària, els àpats i la teleassistència.
     
  • Les persones grans o en situació de dependència que són usuàries del Servei de Teleassistència, tenen seguiment telefònic.
     
  • Serveis Socials de l’Ajuntament s’està posant en contacte amb les persones grans o en situació de dependència que eren ateses als centres de dia del municipi i que a hores d’ara no tenen aquest servei, per saber si compten amb suport familiar. En el cas de detectar alguna persona sense suport familiar, s’activarà el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD). Pel moment, les persones contactades al nostre municipi comptem amb aquest suport familiar.
     
  • Els centre de dia d’altres municipis que atenien persones grans o amb situació de vulnerabilitat del nostre municipi, han de posar-se en contacte amb l’Ajuntament al 93 645 07 00 per comunicar als Serveis Socials possibles casos de persones que necessitin assistència.
     
  • S'aconsella estar atent des de les comunitats de veïns per detectar persones grans o en situació de vulnerabilitat. Oferiu al veïnat de més edat o vulnerable ajuda per anar a comprar menjar o medicaments a la farmàcia, sempre prenent les màximes mesures de prevenció per evitar contagis.
     
  • Si coneixes algun veí o veïna, persona gran o en situació de vulnerabilitat que visqui  sola, feu-nos-ho saber. Truca la telèfon de l'OAC de l’Ajuntament 93 645 07 00 (de dilluns a dijous, de 9h a 18h. Divendres, de 9h a 14.30h). Truca a la Polcia Local en cas d'urgències o fora de l'horari d'atenció de l'OAC. Fix: 93 645 07 47. Mòbil: 669 404 729. L’Ajuntament es posarà en contacte amb aquesta persona.
     
  • Fes arribar aquesta informació a altres persones que no tinguin accés a les xarxes socials.
     
  • El Banc d'aliments de Santa Coloma de Cervelló ha deixat de funcionar. A les famílies vulnerables que feien servir el banc d'aliments Serveis Socials els hi ha tramitat un ajut econòmic perquè puguin fer la compra d'aliments als establiments.

ACCIONS POLICIA LOCAL

La Policia Local de Santa Coloma de Cervelló està treballant per tal de:

  • Informar a les persones de l’obligació de quedar-se a casa i no moure’s per la via pública excepte en els casos de necessitat permesos.
     
  • Vetllar pel compliment de la separació mínima establerta en els accessos d’establiments alimentaris i d’altres bens de primera necessitat.  
     
  • Patrullar per garantir la seguretat al municipi i  el compliment de les mesures adoptades en la declaració de l’Estat d’Alarma.
     
  • Atendre als requeriments habituals de la ciutadania.
     
  • Garantir la parada en la zona habilitada  davant  de les farmàcies del municipi, on s’han habilitat llocs a tal efecte.
     
  • Recordar que la situació d’emergència sanitària fa d’obligat compliment les indicacions de confinament decretades per contenir la propagació del virus COVID-19  la situació d’emergència.

Durant la vigència de l'Estat d'Alarma, la Policia Local, en coordinació amb el Cos de Mossos d'Esquadra, està realitzant controls de pas en diferents punts i accessos del municipi per vetllar pel compliment de les mesures de restricció de moviments.

Tota persona que contravingui les restriccions imposades serà objecte de denúncia pels agents de l'autoritat.

Les multes poden anar dels 100 euros en els casos lleus fins als 600.000 euros o un any de presó en els casos més greus.


VOLUNTARIAT

Des de l’Ajuntament es coordina la Xarxa de voluntariat COVID19 i hem habilitat un formulari en aquest web perquè les persones que ens heu transmès la vostra disponibilitat us pugueu inscriure en una borsa de voluntariat.

Des dels serveis municipals coordinarem el grup de voluntariat i l’anirem activant segons la necessitat de cada moment perquè el treball sigui eficient i operatiu i evitar riscos sanitaris.

També hem habilitat un correu electrònic per si teniu algun dubte: scc.voluntariscovid@santacolomadecervello.cat

Des dels serveis socials de l'Ajuntament s'està treballant per no deixar desatesa cap persona vulnerable mitjançant els diferents serveis que s'ofereixen com el Servei d'Atenció Domiciliària, els àpats i la teleassistència.

Des de l’Ajuntament volem agrair totes aquelles persones que s’han interessat o s’interessaran per fer de voluntari/a. Llegiu les recomanacions per a voluntaris que ha publicat Protecció Civil.


INICIATIVES ENTITATS

  • L’Ajuntament, seguint les recomanacions de la Generalitat, ha habilitat el  correu electrònic scc.voluntariscovid@santacolomadecervello.cat perquè les entitats ens comuniquin totes aquelles iniciatives que vulguin posar en marxa per ajudar a les persones més vulnerables o per suportar millor el confinament per tal de coordinar-les i assessorar-les en el compliment de les instruccions i recomanacions dels poders públics sanitaris i d’ordre públic, per garantir la seguretat de totes les persones participants.
Darrera actualització: 09.05.2020 | 13:26